29 ژوئن 2022 - بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله BMC Nutrition منتشر شده است، ترکیبی از نوشیدن آب انار و پیروی از یک تمرین هوازی (کاردیو) به بیشترین فواید در چندین معیار سلامتی در گروهی از مردان مبتلا به دیابت نوع 2 ، منجر شد.

آب انار سرشار از آنتی اکسیدان است - گروهی از مواد مغذی که نشان داده شده است به محافظت از سلول های بدن در برابر فرآیندی به نام آسیب اکسیداتیو کمک می کنند. برخی از ویتامین‌ها و مواد شیمیایی مرتبط به عنوان آنتی‌اکسیدان شناخته شده‌اند، از جمله ویتامین‌های A، C و E. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که خوردن غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان ممکن است به بهبود حساسیت به انسولین کمک کند و یک رژیم غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان نیز ممکن است به کاهش خطر زوال عقل کمک نماید.

در مطالعه ی اخیر، محققان 40 شرکت کننده ی مرد مبتلا به دیابت نوع 2 را که بین 40 تا 50 سال سن داشتند، انتخاب کردند. شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی در یکی از چهار گروه مطالعه، هر کدام با 10 شرکت‌کننده قرار گرفتند: یک گروه تمرین هوازی، یک گروه آب انار، یک گروه تمرین هوازی به اضافه آب انار، و یک گروه کنترل بدون مداخله. دوره ی مطالعه هشت هفته بطول انجامید و اعضای گروه­های آب انار روزانه 240 میلی لیتر (حدود 1 فنجان) آب انار خالص مصرف کردند. اعضای گروه های تمرین هوازی یک برنامه ورزشی را به مدت 40 تا 60 دقیقه، سه روز در هفته، با حداکثر ضربان قلب 60 تا 75 درصد، دنبال کردند.

هر یک از گروه های مورد مطالعه دارای میانگین وزن اولیه ی مشابهی بودند که از 88.44 تا 90.44 کیلوگرم متغیر بود. میانگین شاخص توده بدنی اولیه (BMI)، در هر یک از گروه ها از 32.28 تا 34.55 بود که نشان می دهد بیشتر شرکت کنندگان در محدوده چاقی قرار داشتند.

بهبود معیارهای سلامت با مصرف آب انار و ورزش هوازی مرتبط بود

دو شرکت‌کننده این مطالعه را کامل نکردند، بنابراین نه شرکت‌کننده در هر یک از گروه‌های آب انار و ۱۰شرکت‌کننده در هر یک از گروه‌های دیگر باقی ماندند. پس از هشت هفته، نشانگرهای سلامت در هر یک از سه گروه مداخله در چندین حوزه ی مختلف بهبود یافته بود، در حالی که این بهبودها در گروه کنترل مشاهده نشد. میانگین وزن بدن در گروه کنترل 2.36 کیلوگرم افزایش یافت، در حالی که در گروه آب انار 2.22 کیلوگرم، در گروه تمرین هوازی 3.60 کیلوگرم و در گروه تمرین هوازی به اضافه آب انار 5.22 کیلوگرم کاهش یافت. به طور مشابه، میانگینBMI  در گروه کنترل 0.88 افزایش یافت، در حالی که در گروه آب انار 0.86، در گروه تمرین هوازی 1.31 و در گروه تمرین هوازی به اضافه آب انار، 2.01 کاهش یافت.

در حالی که میانگین سطح قندخون ناشتا در گروه کنترل 2.19 میلی گرم در دسی لیتر افزایش یافت، در گروه آب انار 7.55 میلی گرم در دسی لیتر، در گروه تمرین هوازی 12.0 میلی گرم در دسی لیتر و در گروه تمرین هوازی به اضافه آب انار 18.0 میلی گرم در دسی لیتر کاهش یافت. معیار مقاومت به انسولین به نامHOMA-IR ، در گروه کنترل به طور متوسط ​​0.07 افزایش یافت و در گروه آب انار به طور متوسط ​​0.17، در گروه تمرین هوازی 0.32 و در تمرین هوازی به اضافه آب انار 0.52 کاهش یافت.

محققان به این نتیجه رسیدند که با توجه به فواید ظاهری نوشیدن آب انار خالص، همراه با پیروی از یک برنامه ورزشی هوازی، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی می توانند این ترکیب را به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که به دنبال بهبود معیارهای سلامت خود مانند وزن بدن و کنترل قند خون هستند، توصیه کنند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/06/29/pomegranate-juice-aerobic-exercise-improve-health-measures-in-type-2/